سیری در نقشمایه های گیاهی و جانوری دوره صفوی، مطالعه موردی تالار طبقه سوم کاخ عالی قاپو
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
- نویسنده سمیه جعفری
- استاد راهنما مژگان جهان آرا حمیدزضا فتحی زاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
دوره صفویه یکی از دوره های شکوفایی هنر در ایران است که بیشترین جلوه گری هنر این دوران را در اصفهان، پایتخت اکثر شاهان صفوی، می توان نظاره گر بود. مجموعه میدان نقش جهان که در دوره صفویه ساخته شده و هم اکنون در فهرست آثار ثبت شده سازمان ملی یونسکو قرار دارد، یادآور عظمت آن دوره زمانی است. بنای کاخ عالی قاپو واقع در ضلع غربی میدان نقش جهان، یکی از منحصر به فردترین بناهای عهد صفوی است که قسمت اعظم دیوارهای داخلی آن، از کف تا سقف مزین به نقوش گیاهی و حیوانی است. این نقوش که در طراحی های آن از فرم های بدیع و متنوع به گونه ای ماهرانه و خلاقانه استفاده شده به خوبی می تواند گوشه ای از تاریخ، شیوه های بصری و نقوش مورد استفاده در آن دوره را بر ما و بر آیندگان روشن سازد. در این جهت حاصل مطالعه و بررسی نقوش طبقات مختلف این کاخ می تواند به عنوان یکی از بهترین منابع مطالعاتی واقع شود. تالار طبقه سوم کاخ عالی قاپو به دلیل ویژگی های خاص نقوش گیاهی و جانوری آن و کاربرد این تالار به عنوان محل پذیرایی از میهمانان و سفرا، به عنوان نماینده ای از این کاخ شش طبقه، به خوبی می تواند گویای هنر این دوران باشد. در این رساله سعی شده است ضمن بررسی و تفکیک نقوش تالار، نکات برجسته ای چون رنگ بندی، ساختار و آرایش نقوش و تکنیک های اجرا و نمونه های مشابه به کار رفته از آن ها در طراحی آثار دیگر دوره صفوی نظیر طراحی فرش و پارچه نیز مورد مطالعه قرار گیرد. حاصل این تحقیق علاوه بر این که می تواند ما را با گوشه ای از نقش مایه های رایج دوره صفوی آشنا سازد؛ می تواند قدمی باشد در جهت فراهم آوردن مجموعه مطالعاتی از نقوش کاخ عالی قاپو که به عنوان یکی از گنجینه های غنی تصویری در زمینه های مختلف هنری، در دوره معاصر مورد توجه قرار گیرد و برای پژوهشگرانی که به مطالعه در زمینه سیر تحول و تطور نقوش می پردازند نیز قابل استفاده باشد. هم چنین به حفظ آثار و ابنیه ی تاریخی و جاودانه ساختن آن ها که جزء سرمایه های ملی و فرهنگی محسوب می شوند از طریق مکتوب کردن آن ها کمک نماید. این تحقیق از نوع توصیفی، تاریخی و کاربردی است و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و میدانی اعم از عکسبرداری، مشاهده و مصاحبه صورت گرفته است
منابع مشابه
بررسی نقشمایه های جانوری در قالی ترکمن
قالی بافی از هنرهای بومی و منطقه ای ایرانیان با سابقه ای بسیار کهن است که در آن سلیقه هنرمندان ایرانی به خوبی مشاهده می گردد، با نگاهی به کتاب هایی که در این زمینه تألیف شده اند، شاهکارهایی از این هنر را می توان دید که در موزه های معتبر یا مجموعه های خصوصی نگهداری می شوند، اکثر این آثار منابع بسیار خوبی برای مطالعه هنر فرشبافی ایران از زمان صفویان تا دوران معاصر هستند، در کنار این آثار منابع دی...
متن کاملمطالعه نقشمایه انسان در کاشیهای مجموعه کاخ گلستان
مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهنترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران به حساب میآید. این کاخ دارای مجموعه ای از بناهای گوناگون است که در محوطهای بزرگ در کنار هم قرار گرفتهاند. محوطه باستانی کاخ گلستان پوشیده شده از تزیینات فراوان کاشیکاری است. کاشیها، مجموعهای تصویری از نقشهای متنوع با مضامین ملی و تاریخی میباشند...
متن کاملسیر کاربرد اسلیمی در مکتب اصفهان براساس مطالعه تطبیقی نمونه هایی از کاخ عالی قاپو، چهل ستون و هشت بهشت
اشتراکات و تمایزات نقشمایه ها بیانگر مشخصات هنری و تاریخی مکاتب مختلف است. در هر دوره تاریخی اصول و شیوه های خاصی در آثار هنری، مورد استفاده قرار می گیرد که تشکیل دهنده ی مکاتب هنری آن دوره هستند. در مکتب اصفهان بنا بر ضرورت آرایش کاخ ها، بناهای عمومی و خصوصی دیوارنگاری رونقی بی سابقه یافت و نقاشی دیواری در انواع مختلف جزء جدایی ناپذیر معماری شد. این مقاله در پی آن است، تا با توجه به اینکه ساخ...
متن کاملبررسی نقشمایه های جانوری در قالی ترکمن
قالی بافی از هنرهای بومی و منطقه ای ایرانیان با سابقه ای بسیار کهن است که در آن سلیقه هنرمندان ایرانی به خوبی مشاهده می گردد، با نگاهی به کتاب هایی که در این زمینه تألیف شده اند، شاهکارهایی از این هنر را می توان دید که در موزه های معتبر یا مجموعه های خصوصی نگهداری می شوند، اکثر این آثار منابع بسیار خوبی برای مطالعه هنر فرشبافی ایران از زمان صفویان تا دوران معاصر هستند، در کنار این آثار منابع دی...
متن کاملسیر کاربرد اسلیمی در مکتب اصفهان براساس مطالعه تطبیقی نمونه هایی از کاخ عالی قاپو، چهل ستون و هشت بهشت
اشتراکات و تمایزات نقشمایه ها بیانگر مشخصات هنری و تاریخی مکاتب مختلف است. در هر دوره تاریخی اصول و شیوه های خاصی در آثار هنری، مورد استفاده قرار می گیرد که تشکیل دهنده ی مکاتب هنری آن دوره هستند. در مکتب اصفهان بنا بر ضرورت آرایش کاخ ها، بناهای عمومی و خصوصی دیوارنگاری رونقی بی سابقه یافت و نقاشی دیواری در انواع مختلف جزء جدایی ناپذیر معماری شد. این مقاله در پی آن است، تا با توجه به اینکه ساخ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023